HuzurPinari
Es-Selamu Aleykum HuzurPinarina Hosgeldiniz
7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik Huzurmq8
HuzurPinari
Es-Selamu Aleykum HuzurPinarina Hosgeldiniz
7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik Huzurmq8
HuzurPinari
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HuzurPinari

Huzur Bulacağiniz Bi Ortam HuzurPinari
 
AnasayfaAramaKayıt OlGiriş yap

 

 7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
**Nur-YüzLüM**
Moderator
Moderator
**Nur-YüzLüM**

Mesaj Sayısı : 64
Kayıt tarihi : 02/05/11

7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik Empty
MesajKonu: 7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik   7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik EmptyC.tesi Mayıs 07, 2011 12:38 pm


[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Çocuğun
yaşı büyüdükçe sorumlulukları da doğru orantılı olarak artırılmalıdır.
Bir takım küçük işleri yerine getirip tamamlaması için imkânlar
oluşturmak çocuğun kendini değerli hissetmesini sağlayacaktır.




Ailelerin çocukların eğitiminde gözden kaçırdıkları en önemli nokta
çocuğun sorumluluk gösterdiği davranışlarında ve hareketlerinde
ödüllendirilmemesidir. Çocuk kendisinden bekleneni yaparak sorumluluğunu
yerine getirmiştir. Çocuğa sorumluluk gerektiren bir görevi yerine
getirdiğinde övgü dolu sözler söylemek ve özel bir ilgiyi hak ettiğini
ona hissettirmek güzel davranışlarının devamı için pekiştirici güç olur.




7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik




1- Bu dönemin önemli dini faaliyetlerinden biri, erkek çocuklar
için sünnet merasimidir. Sünnetin çocuğun din ile ilişki kurmasında
önemli bir yeri vardır. Ayrıca çocuğun kişiliğinin oluştuğunun bir
göstergesi, bunun herkese duyurulması ve aynı şekilde herkes tarafından
bir çeşit onaylanmasıdır. Sünnetin bu yönü özellikle vurgulanmalıdır.




2- Bu dönemin bir diğer faaliyeti de çocuklara Kur’an okumayı
öğretmektir. Bu dönemde çocuk Kur’an okumayı öğrenmeli. Evde ailesi ile
birilikte okuma saati konarak beraberce yapılan bir faaliyete
dönüştürülmesi hem aile mutluluğuna hem de çocuğun gelişimine büyük
katkı sağlayacaktır. Namaz kılmak için beraberce camiye giderek, yaz
tatillerinde veya haftanın belli günlerinde Kur’an kursuna götürülerek
ayrıca dini bir ortamda sosyalleşmesi de sağlanmalıdır.




3- Bu dönem çocuğunun önemli özelliklerinden biri de arkadaşlarıyla
birlikte olma, bir grup içinde bulunma, grupla birlikte oynama vb.
davranışlardır. Grup içi faaliyetler bireysel sorumluluğu da
gerektirdiğinden bu duygunun geliştirilmesi gerekir. Bu nedenle çocuğa,
yapılan iş bir hardal tanesi kadar bile olsa, hatta çok gizli bile
yapılmış olsa mutlaka karşılığının görüleceği fikri aşılanmalıdır.
Böylece iyilik ve kötülük mefhumu, sonuçlarıyla birlikte çocuğun
kafasında oluşturulur.




4- Önceki gelişim evrelerinde olduğu gibi bu gelişim döneminde de
çocuklara dini hikâyeler okunurken, anlatılırken veya okuması
sağlanırken, hikâyede çocuğun rolüne, yapısına, yaşına benzer
kahramanlar olmasına dikkat edilmeli, hikâyede bulunan resimler
çocuklara gösterilmeli ve yorumlarda bulunması istenmeli, şayet hikâyeyi
anne-baba anlatıyorsa veya okuyorsa ses tonu alçaltılıp yükseltilmeli,
konuşmalar değişik seslerle aktarılmalı, oyun oynuyormuş gibi
anlatılmalı, zaman zaman hikâyeyi kesip ‘Sonra ne olmuş olabilir?’
diyerek çocuğun da bu olaya iştirak etmesi sağlanmalıdır.




5- Yine önceki dönemlerde de olduğu gibi bu gelişim evresinde de
çocuktan sürekli bir dini ibadet sorumluluğu beklemek yanlıştır. Çocuk
bunu bir oyun gibi görüp kendisi yeri geldikçe ve isteği oldukça yapmayı
tercih edecektir. Şayet burada anne ve baba çocukla inatlaşırsa çocuk
bunlardan tamamen uzaklaşabilir bu nedenle anne ve baba çocuğu sıkmadan,
onda istek uyandırarak en önemlisi kendileri bizzat uygulayarak çocuğa
örnek olarak bu ibadet sorumluluğunu ona aşılamaya gayret etmelidirler.
İbadet eğitimi küçük yaşlarda başlaması gereken bir eğitimdir. Ancak bu
eğitim örnek olma, gösterme ve sevdirme şeklinde olmalıdır.




6- Bu dönem çocukları dini tutum ve davranışları ebeveyniyle birlikte
yapmaya ve onları sorgulamaya çok yatkındır. Yine ebeveynle birlikte
camiye gitmeye, namaz kılmaya ve bunun gereklerini yerine getirmeye
heveslidir. Anne-baba bu durumdan faydalanmalı ve mümkün olduğunca
çocuklarıyla camiye, mevlide, sünnete vb.
dini merasimlere çocukların iştirak etmelerini sağlamalıdır. Bunun
yanında burada edinilen tecrübelerin kalıcı olması için de camiye ya da
mevlide gidip gördüklerini ve yorumlarını bir defterde her cümleleri bir
sayfaya gelecek şekilde çocuğa yazdırılır diğer sayfalar resim yapılmak
üzere boş bırakılır. Defterin başına çocuğun ismi yazılır her bir
sayfaya yazılan cümlelerle ilgili boş bırakılan yere çocuk resim yapar
böylece küçük bir kitap oluşturulmuş olur. Daha sonra yazılanlar okunur
ve çocuğun düşünceleri tekrar dinlenir. Böylece hem çocuğun tecrübeleri
kalıcı hale getirilmiş olur hem çocuğun düşünce dünyası gelişir hem de
çocuk için eğlenceli vakit geçirilmiş olur.




7- Yedi on yaş döneminde namaz ibadetinin önemli bir yeri vardır. Namaz
aslında ergenlik çağı ile birlikte farz olur. Fakat eğitim olayının
belli bir süreçte tamamlandığı gerçeği dikkate alınırsa, çocuğa yedi
yaşından itibaren namaz kılma eğitimi yaptırmanın hikmeti daha iyi
anlaşılır. Çünkü namaz, insanın yaşamında sadece Allah’a yönelik bir
ibadet olarak kalmaz, aynı zamanda onun davranışlarını düzenleyen,
günlük hayatını disiplin altına alan, kötülüklerden alıkoyan ve iyiliğe
sevkeden bir motivasyon sağlar. Bu dönemde ibadet neşe ve heyecanını
yaşayan çocuk, bu güzel duyguları yaşadığı sürece unutmaz ve bunları
çocukluğunun en güzel hatıraları olarak muhafaza eder. Bunlardan sorumlu
olduğunda da en kolay ve rahat şekilde bunları yerine getirir.




8- Bu dönemde çocuğa bazı sorumluklar yüklerken veya ondan beklentiler
anlatılırken bunlar nedenleriyle birlikte açıklanmalı aynı zamanda
çocuğunda duygularına ve düşüncelerine kulak verilmelidir. Beğenilen
olumlu davranışları olduğunda bu davranışlar samimiyetle övgü ile ifade
edildiğinde çocuğun bu davranışı sahiplenmesine ve sürekli hale
getirmesine vesile olacaktır.




9- Çocuğun beğenilen davranış ve huyları övülmeli, onların üzerinde
durulmalı ve desteklenmelidir. Bu davranışları sergilediklerinde sıcağı
sıcağına anne ve baba içinde beslediği duyguları açığa vurmalıdır.
Mesela, ‘Hiç yalan söylememen beni çok mutlu ediyor.’, ‘Benimle namaz
kılmandan o kadar mutlu oluyorum ki bir bilsen…’ gibi duygular açığa
vurulmalıdır.




10- Çocuklar çevreleriyle olan etkileşimlerinde bir din dili
geliştirirler. Dini bilgilerin soru-cevap şeklinde ezberletilmesi
mesela, “Allah kaç?”, “Kimin kulusun?”, “Kimin ümmetisin?”, “Ne zamandan
beri Müslümansın?” gibi sorulan sorularla çocuğun bu alandaki
kabiliyeti gelişir. Ancak burada ailenin dikkat etmesi gereken önemli
bir nokta vardır ki o da öğretilen bu dini bilgilerin kuru bir bilgi ve
taklit seviyesinde kalmamasıdır.




11- Daha önceki dönemlerde Allah’ı insana ait çizgiler içinde düşünen
mesela Allah’ı büyük bir insan şeklinde tasavvur eden çocuk bu çağla
birlikte Allah’ı gerçek mana da anlamaya başlar bu sebeple bu dönemde
çocuklara Allah sevgisini konu edinen kitapları da okutmak gerekir.




12- Dikkat edilecek en önemli nokta dini eğitim ve sorumluluk bilinci
kazandırma çalışmalarının çocuğun gelişim özellikleri, ilgi ve
ihtiyaçları göz önünde bulundurularak yapılmasıdır. Anne-babalar bu
özelliğe çok dikkat etmelidirler aksi takdirde kaş yapayım derken göz
çıkarabilirler.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
7-10 Yaş Arası Çocuğunuza Dini Sorumluluk Kazandırabilmek İçin Yapabileceğiniz 12 Etkinlik
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
HuzurPinari :: ^^^^AILE YASAM & ISLAMDA KADIN^^ ^^ :: Cocuklarimiza Ozel :: Coçuk Eğitimi-
Buraya geçin: